Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras maksas kravu pārvadājumos Baltijas valstīs 2024.gadā salīdzinājums, EUR / vilcienu km

Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras maksas pasažieru pārvadājumos Baltijas valstīs 2024.gadā salīdzinājums, EUR / vilcienu km

Dzelzceļa infrastruktūras maksu salīdzinājums Baltijas valstīs veidots, balstoties uz infrastruktūras pārvaldītāju tīmekļa vietnēs publicēto jaunāko informāciju par infrastruktūras maksas likmēm. Ņemot vērā, ka maksu parametri un piemērošanas kārtība dažādās valstīs ir atšķirīga, salīdzinājums veidots, balstoties uz aprēķinu, ar kuru noteiktas vidējās izmaksas (euro) uz 1 vilcienu km katrā no valstīm un tirgus segmentiem un izmantojot pieņēmumus par ritošā sastāva tehniskajiem parametriem. Tehniskie parametri noteikti atbilstoši Latvijā izmantotajam ritošajam sastāvam kravu un pasažieru pārvadājumos. Kravu pārvadājumos aprēķinam izmantots dažādos tirgus segmentos izmantoto vagonu (cisternu, platformu, pusvagonu, hopper vagonu utml.) aptuvenais kravas vagona taras svars, neto kravas svars un bruto vagona svars. Aprēķins balstīts uz pieņēmumu, ka iekšzemes un EEZ satiksmē tiek izmantoti 40 vagonu vilcienu sastāvi (izņemot šķeldas kravām  - 30 vagoni), bet pārvadājumos no/uz trešajām valstīm (1520 satiksme) 54 vagonu vilcienu sastāvi. Kravu pārvadājumos izmantots pieņēmums, ka iekšzemes un EEZ pārvadājumos vilciena nobrauktais attālums ir 150 km, savukārt starptautiskajā 1520 satiksmē 250 km. Līdzīgi pasažieru pārvadājumos aprēķinā izmantots Lavijā lietoto pasažieru vilcienu ritošā sastāva (3 un 4 vagonu sastāvu) bruto svars. Pasažieru pārvadājumos izmantots pieņēmums, ka iekšzemes un starptautiskajos pārvadājumos vilciena nobrauktais attālums ir 100 km.

Atšķirības infrastruktūras maksā Baltijas valstīs veidojas, ņemot vērā atšķirīgas pieejas infrastruktūras izmaksu attiecināšanā uz dažādiem infrastruktūras pārvaldītāja sniegtajiem pakalpojumiem, gan arī saistībā ar atšķirīgu tirgus segmentēšanu un piemērotajiem infrastruktūras maksas uzcenojuma lielumiem, kurus nosaka, kā tirgus spēju samaksāt par pakalpojumu dažādos tirgus segmentos. Saskaņā ar Dzelzceļa likumu un AS "LatRailNet" 2017.gada 30.jūnija noteikumiem Nr.JALP-7.6/01-2017 "Maksas aprēķināšanas shēma" Latvijā piemērotajā maksā par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu ir iekļautas minimālā piekļuves pakalpojuma kompleksa izmaksas un izmaksas par piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, kas savieno infrastruktūru ar apkalpes vietām (t.s. izmaksas par piekļuvi dzelzceļa mezglu infrastruktūrai), tikmēr kaimiņvalstīs tiesiskā ietvara pieļaujamajā apmērā var būt noteiktas atšķirīgas pakalpojumu robežas starp dažādiem infrastruktūras pārvaldītāja sniegtajiem pakalpojumiem.

Informācijas avoti: Latvija, Lietuva, Igaunija