Jaudas sadales un vilcienu kustības gada grafika izstrādes procesi
Vilcienu kustības organizēšanas pamatā ir vilcienu kustības gada grafiks, kura maiņa notiek pusnaktī no decembra otrās sestdienas uz svētdienu, šo mirkli nosacīti apzīmējot ar X. Izstrādājot vilcienu kustības gada grafiku, iespēju robežās tiek apmierināti visi pieprasījumi pēc infrastruktūras jaudas.
Infrastruktūras jaudas pieprasījumi tiek iesniegti ne agrāk kā divpadsmit un ne vēlāk kā astoņus mēnešus pirms vilcienu kustības grafika maiņas. AS "LatRailNet" izskata arī novēloti iesniegtos pieteikumus, kas iesniegti līdz tīkla pārskatā noteiktajam termiņam.
Jaudas pieprasījumi tiek iesniegti rakstveidā vai izmantojot Jaudas Pieteikšanās Sistēmas elektronisko risinājumu AS "LatRailNet" portālā.
AS "LatRailNet" turpina pieņemt jaudas pieprasījumus no novēlotiem pieteikumu iesniedzējiem līdz tīkla pārskatā noteiktajam termiņam.
Vilcienu kustības gada grafika un jaudas sadales plāna projektu izstrādā un publicē vismaz piecus mēnešus pirms grafika spēkā stāšanās.
Par publicētajiem vilcienu kustības gada grafika un jaudas sadales plāna projektiem tiek izsludinātas konsultācijas ar infrastruktūras jaudas pieprasītājiem un citām ieinteresētajām pusēm, lai mēneša laikā saņemtu to viedokli par grafika ietekmi uz pārvadājumu pakalpojumiem.
Trīs ar pusi mēnešus pirms vilcienu kustības gada grafika spēkā stāšanās, AS "LatRailNet" pieņem lēmumu par infrastruktūras jaudas sadali, pamatojoties uz savlaicīgi iesniegtajiem jaudas pieprasījumiem tīkla pārskatā noteiktajā termiņā.
Novēloti iesniegtu jaudas pieprasījumu pieņemšana tiek pārtraukta trīs mēnešus pirms vilcienu kustības gada grafika stāšanās spēkā.
Trīs mēnešus pirms vilcienu kustības gada grafika stāšanās spēkā tiek sadalīta infrastruktūras jaudas daļa, kuru nepieteica savlaicīgi jaudas pieprasījumu iesniedzēji.
AS "LatRailNet" apstiprina infrastruktūras jaudas sadales plānu nākamajam sadales periodam divus mēnešus pirms vilcienu kustības gada grafika stāšanās spēkā.
Mēnesi pirms vilcienu kustības gada grafika stāšanās spēkā, AS "LatRailNet" pielāgo iedalītos vilcienu ceļus un atjaunina vilcienu kustības gada grafika projektu, lai nodrošinātu efektīvu infrastruktūras izmantošanu.
Vilcienu kustības gada grafiks stājas spēkā pusnaktī no decembra otrās sestdienas uz svētdienu.
Jaudas pieprasījumu pieteikumu ārpusplāna vilcieniem iesniegšanas un izskatīšanas kārtība
Pēc termiņa, kas noteikts tīkla pārskatā kā pieteikumu novēlotais iesniegšanas termiņš, pieteikumu iesniedzējam ir iespēja saņemt infrastruktūras jaudu ārpusplāna vilcieniem (ad-hoc). Atšķirībā no jaudas pieprasījuma pieteikuma, ārpusplāna vilcienam jaudu piešķir tikai maršruta veidā.
Pieteikuma iesniedzējs elektroniski iesniedz jaudas pieprasījumu ārpusplāna vilcieniem, nosūtot to uz oficiālajiem e-pastiem vai izmantojot Jaudas Pieteikšanās Sistēmas elektronisko risinājumu AS "LatRailNet" mājaslapā.
Ja vilciens šķērso robežu ar Eiropas Ekonomiskās Zonas valsti, pieteikumā jānorāda pārvadātāja nosaukums iecirknī no robežas līdz nodošanas stacijai kaimiņvalstī.
Ja jauda tiek pieprasīta ārpusplāna vilcienam, kuram ir prioritāte saskaņā ar Dzelzceļa likuma divdesmit septītā panta trešo daļu, tad pieprasījumam pievieno dokumentus, kas apliecina pārvadājuma prioritāti. Taču, ja pieteikuma iesniedzējs nav dzelzceļa pārvadātājs, tad iesniedz dokumentus, kas apliecina pārvadātāja piekrišanu veikt šo pārvadājumu.
Ja pieprasītais ārpusplāna vilciena maršruts atbilst gada grafikā jau izveidotajiem vilcienu ceļiem, kas rezervēti ārpusplāna vilcieniem, ad-hoc pieprasījums tiks apmierināts piecu darba dienu laikā.
Ja pieprasītais maršruts atbilst jaudas sadalītāja rezervētajai jaudai ārpusplāna vilcieniem, bet atbilstošie vilcienu ceļi netiek izveidoti gada grafikā, ad-hoc pieprasījums tiks apmierināts desmit darba dienu laikā. Ja pieprasītā ārpusplāna vilcienam infrastruktūras jauda skar citu pieteikumu iesniedzēju intereses, lēmums par jaudas iedalīšanu, tiek pieņemts pēc koordinēšanas. Jaudas sadalītājs pieņem lēmumu un informē iesniedzēju un infrastruktūras pārvaldītāju, izmantojot oficiālos elektroniskās saziņas līdzekļus, ne vēlāk kā četrpadsmit darba dienu laikā.
Ja pārvadātājam vai tehnoloģisko procesu veicējam rodas pēkšņa nepieciešamība, jaudas pieprasījuma pieteikums ārpusplāna vilcieniem var tikt izskatīts operatīvā jaudas sadales procesa ietvaros. Šajā gadījumā, pieteikumu izskata ar nosacījumiem, ka:
- ārpusplāna vilcienam nav nepieciešamas specifiskās prasības pārvadājumam;
- ārpusplāna vilcienam pieprasītais maršruts attiecas tikai uz infrastruktūras pārvaldītāja tīklu;
- pieprasītā infrastruktūras jauda atbilst jaudas sadalītāja rezervētajai infrastruktūras jaudai ārpusplāna vilcieniem un neskar citu pieteikumu iesniedzēju intereses.
