AS “LatRailNet” 2025.gada 29.maijā ir pieņēmusi lēmumu Nr.JALP-1.3/2-2025 (prot.Nr.JALP-1.2./22-2025) “Par tīkla noslodzes optimizēšanas atlaides apstiprināšanu kokskaidu granulu kravu pārvadājumiem iecirknī Pļaviņas – Gulbene”, ar kuru infrastruktūras maksai noteikta tīkla noslodzes optimizēšanas atlaide tirgus segmentā “iekšzemes kravu pārvadājumi ar savācējvilcieniem un izvedvilcieniem”, lai veicinātu nepietiekami izmantotu līniju izmantošanu dzelzceļa infrastruktūras tīkla daļā iecirknī Pļaviņas – Gulbene. Saskaņā ar šo lēmumu apstiprinātā tīkla noslodzes optimizēšanas atlaide stāsies spēkā 2025.gada 1.jūlijā un tiks piemērota līdz 2025.gada 31.decembrim.
2025.gada pirmajā ceturksnī iecirknī Pļaviņas – Gulbene tika novērota būtiski zemāka jaudas izmantošanas intensitāte salīdzinājumā ar plānoto jeb faktiski iedalīto dzelzceļa infrastruktūras jaudu. Kokskaidu granulu kravu pārvadājumi kopš 2025.gada februāra iecirknī Pļaviņas – Gulbene faktiski vairs nenotiek, ņemot vērā konkurenci ar autotransportu, un tika secināts, ka ar infrastruktūras maksas instrumentiem būtu iespējams stimulēt jaudas izmantošanu. Priekšlikums piemērot tīkla noslodzes optimizēšanas atlaidi kokskaidu granulu kravu pārvadājumiem tika publiski apspriests AS “LatRailNet” darba grupas infrastruktūras maksas noteikšanas jautājumos 2025.gada 13.maija sanāksmes ietvaros, piedaloties dzelzceļa pārvadātāju, infrastruktūras pārvaldītāja un Valsts dzelzceļa administrācijas pārstāvjiem.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 11.panta astoto daļu infrastruktūras maksas atlaides, ko par jebkādiem pakalpojumiem pārvadātājam piemēro infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, nav lielākas par infrastruktūras pārvaldītāja administratīvo izmaksu faktisko ietaupījumu, tās piemēro ierobežotā laikposmā un noteiktā tīkla daļā, kā arī līdzīgiem pakalpojumiem piemēro līdzīgus atlaižu nosacījumus, kuri nediskriminējošā veidā attiecas uz visiem pārvadātājiem. Tīkla noslodzes optimizēšanas atlaides var piemērot konkrētas pakalpojumu grupas attiecīgajam maksas parametram konkrētā tirgus segmentā konkrētā dzelzceļa infrastruktūras daļā, kur pēc jaudas sadales plāna apstiprināšanas konstatē, ka dzelzceļa infrastruktūras jaudas pieprasījums nesasniedz optimālu noslodzi un kur, pamatojoties uz efektīviem, pārredzamiem un nediskriminējošiem principiem, var konstatēt, ka atlaide var stimulēt dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu.
Iepazīties ar pilnu AS “LatRailNet” valdes lēmuma tekstu iespējams, sekojot saitei zemāk:
AS “LatRailNet” 29.05.2025. valdes lēmums Nr.JALP-1.3/2-2025 (prot.Nr.JALP-1.2./22-2025)
Saskaņā ar AS “LatRailNet” lēmumu maksas lielumi (M aratlaidi param sviv krav) ar tīkla noslodzes optimizēšanas atlaidi iecirknī Pļaviņas – Gulbene, kokskaidu granulu kravu pārvadājumiem tirgus segmentā “iekšzemes kravu pārvadājumi ar savācējvilcieniem un izvedvilcieniem” dažādiem maksas parametriem noteikti šādā apmērā:
1) maksas lielums par infrastruktūras uzturēšanu un kustības vadību ar atlaidi
(M aratlaidi ceļ uztur sviv krav)
1,25 euro apmērā par vilcienu kilometru (bez pievienotās vērtības nodokļa)
2) maksas lielums par infrastruktūras, kas nodrošina piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, kas savieno to ar apkalpes vietām, uzturēšanu un kustības vadību ar atlaidi
(M aratlaidi mez uztur sviv krav)
2,77 euro apmērā par vagonu (bez pievienotās vērtības nodokļa)
3) maksas lielumu par infrastruktūras atjaunošanu ar atlaidi
(M aratlaidi atj sviv krav)
0,00132096 euro apmērā par bruto tonnu kilometru (bez pievienotās vērtības nodokļa)
AS “LatRailNet” ir saņēmusi pieteikumu iesniedzēja priekšlikumu un šobrīd vērtē iespēju izveidot jaunu tirgus segmentu kokskaidu graunulu kravu pārvadājumiem nākamajos periodos. Jauna tirgus segmenta izveidošana ļautu nodrošināt kokskaidu granulu kravu pārvadajumiem nepārtrauktu konkurētspējīgas infrastruktūras maksas piemērošanu.