AS “LatRailNet” 2025.gada 16.jūnijā ir pieņēmusi lēmumu Nr.JALP-1.3/3-2025 (prot.Nr.JALP-1.2./24-2025) “Par tīkla noslodzes optimizēšanas atlaides apstiprināšanu labības kravu pārvadājumiem publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla daļā posmos Jelgava – Meitene, Jelgava – Skrunda, Jelgava – Iecava, Jelgava – Sabile, Jelgava – Saldus, Jelgava – Dobele, Šķirotava – Valmiera, Šķirotava – Skulte, Krustpils – Aizkraukle, Krustpils – Gulbene, Rēzekne II – Viļāni, Liepāja – Saldus un Ventspils – Sabile”, ar kuru infrastruktūras maksai noteikta tīkla noslodzes optimizēšanas atlaide tirgus segmentā “labības kravu pārvadājumi iekšzemē”, lai veicinātu nepietiekami izmantotu līniju izmantošanu un labības ražas izvešanas sezonā nodrošinātu ātru vagonu apgrozību apstākļos, kad ir ierobežots labības pārvadājumiem piemērotu pieejamo vagonu skaits un ir nepieciešams nodrošināt savlaicīgu kravu nogādāšanu līdz ostām un tukšo vagonu atgriešanu.
Atlaides piemērošana labības kraušanas sezonā, kad infrastruktūras tīklā ir ievērojams vagonu deficīts, veicinās ātrāku vagonu apriti infrastruktūras tīklā. Saskaņā ar šo lēmumu apstiprinātā tīkla noslodzes optimizēšanas atlaide stāsies spēkā 2025.gada 16.jūlijā un tiks piemērota līdz 2025.gada 31.decembrim. Priekšlikums piemērot tīkla noslodzes optimizēšanas atlaidi kokskaidu granulu kravu pārvadājumiem tika publiski apspriests AS “LatRailNet” darba grupas infrastruktūras maksas noteikšanas jautājumos 2025.gada 6.jūnija sanāksmes ietvaros, piedaloties dzelzceļa pārvadātāju, infrastruktūras pārvaldītāja un Valsts dzelzceļa administrācijas pārstāvjiem.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 11.panta astoto daļu infrastruktūras maksas atlaides, ko par jebkādiem pakalpojumiem pārvadātājam piemēro infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, nav lielākas par infrastruktūras pārvaldītāja administratīvo izmaksu faktisko ietaupījumu, tās piemēro ierobežotā laikposmā un noteiktā tīkla daļā, kā arī līdzīgiem pakalpojumiem piemēro līdzīgus atlaižu nosacījumus, kuri nediskriminējošā veidā attiecas uz visiem pārvadātājiem. Tīkla noslodzes optimizēšanas atlaides var piemērot konkrētas pakalpojumu grupas attiecīgajam maksas parametram konkrētā tirgus segmentā konkrētā dzelzceļa infrastruktūras daļā, kur konstatē, ka dzelzceļa infrastruktūras jaudas pieprasījums nesasniedz optimālu noslodzi un kur, pamatojoties uz efektīviem, pārredzamiem un nediskriminējošiem principiem, var konstatēt, ka atlaide var stimulēt dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu.
Iepazīties ar pilnu AS “LatRailNet” valdes lēmuma tekstu iespējams, sekojot saitei zemāk:
AS “LatRailNet” 16.06.2025. valdes lēmums Nr.JALP-1.3/3-2025 (prot.Nr.JALP-1.2./24-2025)
Saskaņā ar AS “LatRailNet” lēmumu maksas lielumi (M aratlaidi param lab krav) ar tīkla noslodzes optimizēšanas atlaidi tīkla daļā posmos Jelgava – Meitene, Jelgava – Skrunda, Jelgava – Iecava, Jelgava – Sabile, Jelgava – Saldus, Jelgava – Dobele, Šķirotava – Valmiera, Šķirotava – Skulte, Krustpils – Aizkraukle, Krustpils – Gulbene, Rēzekne II – Viļāni, Liepāja – Saldus un Ventspils – Sabile labības kravu pārvadājumiem tirgus segmentā “labības kravu pārvadājumi iekšzemē” dažādiem maksas parametriem noteikti šādā apmērā:
1) maksas lielums par infrastruktūras uzturēšanu un kustības vadību ar atlaidi
(M aratlaidi ceļ uztur lab krav)
4,27 euro apmērā par vilcienu kilometru (bez pievienotās vērtības nodokļa)
2) maksas lielums par infrastruktūras, kas nodrošina piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, kas savieno to ar apkalpes vietām, uzturēšanu un kustības vadību ar atlaidi
(M aratlaidi mez uztur lab krav)
6,24 euro apmērā par vagonu (bez pievienotās vērtības nodokļa)
3) maksas lielumu par infrastruktūras atjaunošanu ar atlaidi
(M aratlaidi atj lab krav)
0,00132096 euro apmērā par bruto tonnu kilometru (bez pievienotās vērtības nodokļa)