Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs VAS “Latvijas dzelzceļš” atbilstoši tīkla darbības uzlabošanas shēmā paredzētajai kārtībai ir publicējis 2023.gada tīkla darbības precizitātes rādītājus. AS “LatRailNet” piedāvā iepazīties ar tīkla darbības precizitātes rādītājiem infografikas formātā (skat. zemāk):
Kravas vilcieni
2023.gadā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrā kravas vilcienu kustības grafika izpildes precizitāte pēc nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti) bija 92,5%, pēc pienākšanas 88,0%.
2023.gadā kopējais kravas vilcienu kavējumu skaits pēc nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti), salīdzinot ar 2022.gadu, ir samazinājies par 27,9%. Turklāt kravas vilcienu kavējumu skaits pēc pienākšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti) ir ievērojami samazinājies – pat par 49%. Kravas vilcienu grafika izpildes precizitāte ir uzlabojusies un kravu pārvadājumos vilcienu kavējumu skaits ir samazinājies, ko izskaidro vispārējs starptautisko un iekšzemes kravu pārvadājumu apjomu samazinājums Latvijā un brīvāk pieejamās dzelzceļa infrastruktūras jaudas.
Kavējumu cēloņu dinamika rāda, ka 2023.gadā, salīdzinājumā ar 2022.gadu, kravas vilcienu kavējumu skaits pēc nosūtīšanas un pienākšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti), kas attiecināms uz infrastruktūras pārvaldītāju, ir samazinājies par 67,3%. Biežākie kavējumu cēloņi ir saistīti ar vilciena sastāvu veidošanu, ātruma ierobežojumiem saistībā ar sliežu ceļu un būvju bojājumiem, kā arī ar infrastruktūras vadības un signalizācijas ierīču kļūmēm un bojājumiem.
Kravas vilcienu kavējumu cēloņu skaits pēc pienākšanas un nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti), kas attiecināms uz kravu pārvadātājiem, ir samazinājies par 42,1%. Biežākie kavējumu cēloņi ir: braukšanas laika ceļa posmā neievērošana, ritošā sastāva apgrozības plānošana (lokomotīves padošana un brigādes norīkošana) saskaņā ar operatīvo jaudas sadales plānu un vilciena sastāva veidošana (aizkavēšanās vilces vienību piekabināšanā vai atkabināšanā).
Kravas vilcienu kavējumu cēloņu skaits pēc pienākšanas un nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti), kas ir attiecināmi uz ārējiem cēloņiem (nav attiecināmi ne uz infrastruktūras pārvaldītāju vai būtisko funkciju veicēju, ne uz pārvadātājiem) ir samazinājies par 49,4%. Biežākie kavējumu izraisītāji ir: kavēta vai noraidīta vilcienu pieņemšana kaimiņvalstu dzelzceļos, kaimiņvalstu infrastruktūras pārvaldītāja izraisīti iemesli, administratīvo formalitāšu kārtošana, kā arī citi kavējumu cēloņi, kas ir saistīti ar laika apstākļu ietekmi.
Pasažieru vilcieni
2023.gadā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrā pasažieru vilcienu kustības grafika izpildes precizitāte pēc nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti) bija 99,3%, pēc pienākšanas 97,8%.
2023.gadā pasažieru vilcienu kavējumu skaits pēc nosūtīšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti) ir palielinājies par 58,9% salīdzinājumā ar 2022.gadu, pēc caurbraukšanas un pienākšanas – ir palielinājies attiecīgi par 40,8% un 41%.
Pasažieru vilcienu kavējumu cēloņu skaits, kas attiecināms uz infrastruktūras pārvaldītāju, pārvadātājiem un ārējiem cēloņiem, ir palielinājies. Pasažieru vilcienu biežākie kavējumu cēloņi, kas attiecināmi uz infrastruktūras pārvaldītāju, ir ātruma ierobežojumi saistībā ar sliežu ceļu un būvju bojājumiem, ātruma ierobežojumi saistībā ar būvniecības darbiem, kā arī vadības un signalizācijas ierīču kļūmes un bojājumi. Pasažieru vilcienu kavējumu skaits pēc nosūtīšanas, caurbraukšanas un pienākšanas (kavējumi tiek uzskaitīti sākot ar 1.minūti), kas ir attiecināmi uz pārvadātāju, ir palielinājies par 11,6%, kas saistīti ar jauno un veco vilcienu tehnisko nepilnību novēršanu. Uz ārējiem cēloņiem izraisīto kavējumu (laika apstākļu ietekme, satiksmes negadījumi u.c. iemesli) skaits ir palielinājies par 10,9%.
* – pārvadājumi platsliežu dzelzceļa līnijās (neieskaitot SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis”)
Informācija sagatavota atbilstoši AS “LatRailNet” 2017.gada 30.jūnija valdes sēdē (prot.Nr.JALP-1.2/33-2017) apstiprinātās “Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla darbības uzlabošanas shēmas” 8.punktam (ar grozījumiem, kas izdarīti ar 29.09.2017. noteikumiem).
Informācijas resursi:
VAS “Latvijas dzelzceļš” vidējais darbības precizitātes līmenis (sekot saitei šeit)
AS “LatRailNet” tīkla darbības uzlabošanas shēma (sekot saitei šeit)
2016. gada 15. jūlija MK noteikumi Nr. 471 “Noteikumi par dzelzceļa tīklā piemērojamiem darbības uzlabošanas shēmas pamatprincipiem” (sekot saitei šeit)